اتهام‌های نرگس محمدی را لغو و او را فوری و بی‌قیدوشرط آزاد کنید!

19/11/2021
Déclaration
en fa

پاریس، ژنو، ۱۹ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۸ آبان ۱۴۰۰) ـ خانم نرگس محمدی کمی بیش از یک سال پس از آزادی از زندان زنجان، در تاریخ ۱۶ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۵ آبان ۱۴۰۰)، پس از شرکت در مراسم یادبود خودسرانه دستگیر و بازداشت شد. برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه) و جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) به شدت بازداشت خودسرانه‌ی خانم محمدی را محکوم می‌کنند و خواهان آزادی فوری و بی‌قیدوشرط او هستند.

روز ۱۶ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۵ آبان ۱۴۰۰)، نیروهای امنیتی نرگس محمدی را هنگام حضور در مراسم یادبود یکی از قربانیان کشتار خیابانی معترضان آبان ۱۳۹۸ با خشونت دستگیر کردند و به زندان اوین بردند. خانم محمدی در تماسی تلفنی در روز ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) گفت که او را برای اجرای حکم تایید شده‌ی اردیبهشت ۱۴۰۰ دستگیر کرده‌اند و افزود که اجازه‌ی اجرای بخش دیگر حکم یعنی ۸۰ ضربه شلاق را نخواهد داد.

خانم نرگس محمدی، روزنامه‌نگار و سخن‌گوی سازمان غیردولتی کانون مدافعان حقوق بشر است. او در راه الغای مجازات اعدام در ایران مبارزه کرده و در سال ۲۰۱۱ جایزه‌ی پر آنگر دولت سوئد را به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری دریافت کرده است.

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر و جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) یادآوری می‌کنند که نرگس محمدی در تاریخ ۱۹ مه ۲۰۲۱ (۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰) غیابی در شعبه‌ی ۱۱۷۷ دادگاه کیفری تهران به اتهام‌ «تبلیغ علیه نظام» (ماده‌ی ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی) به ۳۰ ماه زندان، دو مورد جریمه و ۸۰ ضربه شلاق محکوم شد. خانم محمدی اعلام کرد که درخواست تجدید نظر نخواهد کرد و به حکم گردن نخواهد نهاد. او در اوایل مهر ۱۴۰۰ برای گذراندن حکم احضار شد، اما از رفتن به زندان سر باز زد.

خانم محمدی در تاریخ ۸ اکتبر ۲۰۲۰ (۱۷ مهر ۱۳۹۹) پس از کاهش حکم قبلی پس از بیش از پنج سال از زندان زنجان آزاد شد. حبس او خودسرانه بود و طی آن سلامتی او رو به وخامت رفته بود و او در معرض آزار جنسی و تهاجم جسمانی قرار گرفته بود.

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر و جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران بازداشت اخیر خانم محمدی را که به قصد مجازات او به خاطر فعالیت‌های حقوق بشری انجام شده، به شدت محکوم می‌کنند. برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر و جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران با توجه به سابقه‌ی مقام‌های دولت ایران در محروم کردن خانم محمدی و کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر در ایران از مراقبت پزشکی، نگرانی خود را از خطر وخامت حال او ابراز می‌کنند. این سازمان‌ها همچنین از خطر تهاجم به خانم محمدی در زندان اوین نگران هستند.

برنامه‌ی نظارت و جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران از مقام‌های دولت ایران می‌خواهند امنیت و سلامتی جسمی و روانی خانم محمدی را در هر شرایطی تضمین کنند، کلیه‌ی اتهام‌های او را لغو و فوری و بی‌قیدوشرط او و کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر در ایران را آزاد سازند.

****

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (The Observatory (FIDH-OMCT)) در سال ۱۹۹۷ به صورت برنامه‌ی مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه ایجاد شد. هدف این برنامه مداخله در موارد سرکوب مدافعان حقوق بشر، جلوگیری از این سرکوب و چاره جویی در باره آن است. سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر هر دو از اعضای ProtectDefenders.eu هستند که سازو‌کار مدافعان حقوق بشر در اتحادیه‌ی اروپاست و جامعه‌ی مدنی بین‌المللی آن را برپا کرده است.

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ايران (LDDHI)، در پی بسته شدن جمعيت ایرانی دفاع از آزادی و حقوق بشر (تاسيس ۱۳۵۶) در ايران در سال ۱۳۶۰ و تبعيد رهبران آن به خارج، در فروردين ۱۳۶۲ در پاريس تاسيس شد. جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران پیگیرانه نقض حقوق بشر در ايران را افشا و علیه آن مبارزه کرده است. کانون این فعالیت‌ها به‌ویژه الغای مجازات اعدام در ايران، حقوق زنان، زندانيان سياسی و عقيدتی و اقليت‌های قومی و دينی،‌ آزادی بیان،‌گردهمایی و تشکل و موضوع‌های دیگر،‌ بوده است. جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ايران در سال ۱۹۸۶ به عضويت فدراسيون بين المللي جامعه‌های حقوق بشر در آمد.

بیشتر بخوانید