مدافع حقوق زنان ویدا موحد را آزاد کنید و به کلیه‌ی آزارهای قضایی علیه او پایان دهید

17/04/2019
درخواست فوری
en fa

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دولت‌مردان ایران خواست تا ویدا موحد را آزاد کنند و به کلیه‌ی آزارهای قضایی علیه او پایان دهند.

IRN 004 / 0419 / OBS 035
اطلاعات تازه
حبس خودسرانه/
آزار قضایی

ایران

۱۷ آوریل ۲۰۱۹ (۲۸ فروردین ۱۳۹۸)

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه‌ی مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، اطلاعات تازه‌ای دریافت کرده و از شما درخواست می‌کند فوری در باره‌ی موضوع زیر در ایران اقدام کنید.

شرح وضعیت

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر) از حبس خودسرانه و آزار قضایی خانم ویدا موحدی (مشهور به موحد )، مدافع حقوق زنان و نخستین زنی که در اعتراض به قوانین حجاب اجباری در ایران روسری خود را در انظار عمومی از سر برداشت، مطلع شده است.

بر اساس اطلاعات دریافتی، شعبه‌ی ۱۰۹۱ مجتمع قضایی ارشاد تهران روز ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ خانم ویدا موحد را به اتهام «تشویق مردم به فساد یا فحشا» (ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی) به یک سال زندان محکوم کرد.

این اتهام ناشی از اعتراض خانم ویدا موحد در دفاع از حقوق زنان با برداشتن حجاب خود در تاریخ ۷ آبان ۱۳۹۷ بود. او در آن زمان دستگیر شد و از آن پس در زندان شهر ری در خارج از تهران در حبس خودسرانه به سر می‌برد.

براساس اطلاعات دریافتی، مدت باقی مانده از زندان خانم موحدی مورد عفو قرار گرفته و او مشمول آزادی مشروط نیز شده است[۱]. با وجود این، در زمان انتشار این فراخوان فوری، او هنوز در زندان به سر می‌برد.

خانم ویدا موحدی نخستین بار در تاریخ ۶ دی ۱۳۹۶ روسری خود را در انظار عمومی از سر برداشت. او در تاریخ ۱ بهمن ۱۳۹۶ دستگیر شد و تا ۷ بهمن در بازداشت به سر برد. در آن زمان او به جریمه نقدی محکوم شد که اطلاعی از میزان آن در دست نیست. براساس ماده‌ی ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، زنانی که بدون حجاب در انظار عمومی ظاهر شوند به جریمه‌ی نقدی از ۵۰۰۰۰ ریال تا ۵۰۰۰۰۰ ریال محکوم می‌شوند.

برنامه‌ی نظارت یادآوری می‌کند که از دی ۱۳۹۶، ده‌ها زن ایرانی با ایستادن بر بالای جعبه‌های تقسیم برق و برداشتن روسری خود در انظار عمومی در اعتراض علیه حجاب اجباری شرکت کرده‌اند. بیش از 30 تن از این زنان در پی اعتراض‌ها دستگیر شده‌اند و به اتهام‌های مختلف کیفری مورد پیگرد قرار گرفته‌اند. وکلای حقوق بشری که از این زنان دفاع کرده‌اند، مثل خانم نسرین ستوده[۲]، نیز دستگیر و به حکم‌های سنگین زندان محکوم شده‌اند.

روز ۸ مارس ۲۰۱۹ (۱۷ اسفند ۱۳۹۷)، شماری از زنان که روسری‌های خود را برداشته بودند در قطارهای متروی تهران به زنان دیگر گل می‌دادند و درباره حق نداشتن حجاب سخن می‌گفتند. دو تن از این زنان دستگیر شده‌اند: خانم یاسمن آریانی، بازیگر تئاتر، در روز ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ و مادر او خانم منیره عربشاهی در روز ۲۲ فروردین دستگیر شدند. خانم عربشاهی در زندان زنان شهر ری در بازداشت است، اما از محل بازداشت دختر او خبری در دست نیست. در مورد اتهام‌های این دو تن نیز اطلاعی در دست نیست.

برنامه‌ی نظارت از عفوی که گویا به خانم ویدا موحد داده شده استقبال می‌کند و بر این اساس از دولتمردان ایران می‌خواهد او را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند و به هر گونه اقدام آزاردهنده‌، از جمله در سطح قضایی، علیه او و کلیه‌ی مدافعان حقوق زنان در ایران پایان دهند.

برنامه‌ی نظارت به علاوه یادآوری می‌کند که خانم ویدا موحد در وهله‌ی نخست اصلاً نباید دستگیر می‌شد، زیرا دستگیری و محکوم کردن او با هدف مجازات وی به خاطر فعالیت‌های به‌حق حقوق بشری انجام می‌شود.

اقدام‌های درخواستی

با نوشتن نامه به دولتمردان ایران از آنها بخواهید:
 در هر شرايطی، سلامت روحی و جسمانی خانم ویدا موحد و کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر در ايران را تضمين کنند؛
 او را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند؛
 به هرگونه اقدام تهديدآميز و آزاردهنده، ازجمله در سطح قضايی، علیه خانم ویدا موحد و کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر دیگر در ايران پايان دهند و انجام بدون مانع فعالیت‌های آنها را تضمین کنند؛
 در هر شرایطی اعلاميه‌ی سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را که در تاريخ ۹ دسامبر ۱۹۹۸ (۱۸ آذر ۱۳۷۷) در مجمع عمومی سازمان ملل تصويب شده، رعايت کنند، به ویژه ماده‌های ۱، ۶، ۹، ۱۱ و ۱۲ آن را؛
 تضمین کنند که حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مطابق با موازین بین‌المللی حقوق بشر و عهدنامه‌های بین‌المللی که ایران نیز مُتعاهِد آنهاست، در هر شرایطی رعایت خواهند شد.

نشانی‌ها:
 رهبر جمهوری اسلامی ایران، آیت الله سیدعلی خامنه‌ای: info_leader@leader.ir ؛
توییتر: @khamenei_ir؛ فکس: ۲۰۳۰ ۴۴۱ ۲۱ ۹۸ +
 ریاست جمهوری، آقای حسن روحانی: فکس: ۵۴۸۱۱ ۶۴۴ ۲۱ ۹۸ +؛ media@rouhani.ir;
توییتر فارسی: @Rouhani_ir؛ توییتر انگلیسی: @HassanRouhani
 ریاست قوه قضاییه، حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی: info@dadiran.ir ؛ info@bia-judiciary.ir & info@dadgostary-tehran.ir؛ فکس: ۶۵۶۷ ۳۳۱۱ ۲۱ ۹۸ +/۶۶۷۱ ۸۷۹ ۲۱ ۹۸ +
 وزیر امور خارجه، آقای محمد جواد ظریف: فکس:۳۱۴۹ ۶۶۷۴-۲۱- ۹۸+ matbuat@mfa.gov
 دبیر ستاد حقوق بشر، آقای محمد جواد لاریجانی، info@humanrights-iran.ir
 سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژنو، سوئیس؛ آقای اسماعیل بقایی‌هامانه، فکس: ۷۳۳۰۲۰۳ ۲۲ ۴۱ +؛
mission.iran@ties.itu.int
 سفیر ایران در بروکسل، بلژیک؛ آقای پیمان سعادت، فکس ۲۷۶۲۳۹۱۵ ۳۲ +؛
secreteriat@iranembassy.be

لطفا به نمایندگان دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در کشور خودتان نیز نامه بنویسید.
**********
پاریس ـ ژنو، ۱۷ آوریل ۲۰۱۹ (۲۸ فروردین ۱۳۹۸)
لطفا ما را از هرگونه اقدام انجام شده با ذکر شماره این درخواست مطلع فرمایید.

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر در سال ۱۹۹۷ به صورت برنامه‌ی مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه ایجاد شد. هدف این برنامه مداخله در موارد سرکوب مدافعان حقوق بشر، جلوگیری از این سرکوب و چاره جویی در باره آن است. سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر هر دو از اعضای ProtectDefenders.eu هستند که سازو‌کار مدافعان حقوق بشر در اتحادیه‌ی اروپاست و جامعه‌ی مدنی بین‌المللی آن را برپا کرده است.

تماس با برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر:
E-mail: Appeals@fidh-omct.org
Tel and fax FIDH +33 (0) 1 43 55 25 18 / +33 1 43 55 18 80
Tel and fax OMCT +41 (0) 22 809 49 39 / +41 22 809 49 29

[۱] در صورت آزادی مشروط، اگر متهم همان جرم را تکرار کند، او علاوه بر حکم تازه باید مدت زمان کاهش یافته از حکم قبلی را نیز بگذراند.
[۲] نگاه کنید به فراخوان فوری برنامه‌ی نظارت ۱۲ مارس ۲۰۱۹، شماره IRN 001 / 0618 / OBS 085.1
(https://fidh.org/24223)

بیشتر بخوانید