عربستان سعودی: نخستین زن مدافع حقوق بشر در خطر حکم اعدام، ۱۳ ژانویه در دادگاه حضور می‌یابد

11/01/2019
بیانیه‎ی مطبوعاتی
en fa

پاریس، ژنو، ۱۱ ژانویه ۲۰۱۹ - مدافع حقوق بشر اسراء الغمغام روز ۱۳ ژانویه ۲۰۱۹ به خاطر شرکت در اعتراض‌های صلح آمیز در طرفداری از دموکراسی در دادگاه ویژه کیفری در ریاض حضور خواهد یافت. او که بیش از سه سال در حبس خودسرانه به سر برده است، در خطر مجازات اعدام قرار دارد و در صورت محکومیت، نخستین زن مدافع حقوق بشرخواهد بود که در عربستان به اعدام محکوم می‌شود. برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر خواهان آزادی فوری و بدون قید شرط اوست.

خانم اسراء الغمغام، مدافع حقوق بشر از منطقه‌ی قطیف، شهر شرقی ساحلی با اکثریت شیعه، در دادگاهی محاکمه می‌شود که برای پیگرد اقدام‌های تروریستی و در حقیقت رسیدگی به پرونده‌های به اصطلاح مربوط به امنیت ملی تشکیل شده و ده‌ها کنشگر مسالمت جو، از جمله مدافعان حقوق بشر را مجرم شناخته است.

برنامه‌ی نظارت دغدغه‌ی شدید خود را درباره‌ی وضعیت بدنی و روانی خانم اسراء الغمغام ابراز می‌کند، به ویژه از اینکه او امکان تماس با وکیل مدافع خود را ندارد و وکیل او پیش از دادرسی اجازه‌ی دیدار با او را نیافته است و او نتوانسته در دو جلسه‌ی رسیدگی قبلی در تاریخ‌های ۲۸ اکتبر و ۲۱ نوامبر ۲۰۱۸ حضور یابد. دلیل حضور نیافتن او معلوم نیست. دادستان درخواست مجازات اعدام کرده است. عربستان سعودی مجازات اعدام را در اکثر موارد به روش گردن زنی اجرا می‌کند.

الکساندرا پومئون اونیل، رئیس بخش برنامه‌ی نظارت در فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گفت:
«گشایش ظاهری زیر هدایت محمد بن سلمان نباید ما را گمراه کند. واقعیت این است که ده‌ها مدافع حقوق بشر، از جمله زنان، در حبس خودسرانه و در معرض شکنجه هستند. این واقعیت به ما یادآوری می‌کند که عربستان سعودی هنوز سرکوبگر ترین کشور جهان در زمینه‌ی حقوق بشر به شمار می‌رود. اسراء الغمغام باید فوری آزاد شود.»

دلفین رکولو، رئیس بخش برنامه‌ی نظارت در سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، گفت:
«محکومیت اسرا الغمغام به اعدام وحشتناک ترین پیام برای فعالان حقوق بشر در جهان خواهد بود. ما همچنین از افزایش فشار بر مدافعان حقوق زنان که در حال حاضر در عربستان زندانی هستند، نگرانیم. جامعه‌ی بین المللی نمی تواند هجوم عربستان سعودی به حقوق بشر را نادیده بگیرد. این وضعیت وحشتناک باید فوری متوقف شود.»

اسراء الغمغام طی بهار عربی از سال ۲۰۱۱ در تظاهرات صلح آمیز در طرفداری از دموکراسی شرکت می‌کرد ، درباره‌ی اعتراض‌ها در استان‌های شرقی گزارش می‌داد و بارها خواستار رعایت آزادی گردهمایی و بیان ، آزادی زندانیان عقیدتی و مدافعان حقوق بشر شده و نظر خود را در رسانه‌های اجتماعی ابراز کرده بود. او در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۱۵ قربانی دستگیری خودسرانه شد. مسئولان عربستان سعودی با حمله به خانه او ، وی و همسرش را دستگیر کردند. از آن زمان تاکنون او در زندان دمام المباحث در حبس به سر می‌برد

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر در سال ۱۹۹۷ به صورت برنامه‌ی مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه ایجاد شد. هدف این برنامه مداخله در موارد سرکوب مدافعان حقوق بشر، جلوگیری از این سرکوب و چاره جویی در باره آن است. سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر هر دو از اعضای ProtectDefenders.eu هستند که سازو‌کار مدافعان حقوق بشر در اتحادیه‌ی اروپاست و جامعه‌ی مدنی بین‌المللی آن را برپا کرده است.

تماس برای اطلاعات بیشتر:

FIDH: Alexandra Poméon O’Neill (French, English): + 33 6 48 05 91 72
OMCT: Delphine Reculeau: + 41 22 809 49 39

بیشتر بخوانید