ایران: حبس فرهاد میثمی خودسرانه‌ است؛ فوری و بدون‌قیدوشرط او را آزاد کنید!

30/11/2018
بیانیه‎ی مطبوعاتی
en fa

اطلاعات تازه
IRN 005 / 1118 / OBS 13X
حبس خودسرانه /
بدرفتاری /
ایران

۳۰ نوامبر ۲۰۱۸
۹ آذر ۱۳۹۷

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دولتمردان ایران می‌خواهد آقای فرهاد میثمی، مدافع حقوق بشر و فعال حقوق زنان، را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند و به کلیه‌ی اقدام‌های آزارنده، از جمله در سطح قضایی، علیه او و تمامی مدافعان حقوق بشر که در این کشور در حبس خودسرانه به سر ‌می‌برند، پایان دهند.

*****

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دولتمردان ایران می‌خواهد آقای فرهاد میثمی را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند و به کلیه‌ی اقدام‌های آزارنده، از جمله در سطح قضایی، علیه او و تمامی مدافعان حقوق بشر که در این کشور در حبس خودسرانه به سر ‌می‌برند، پایان دهند.

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه‌ی مشترک «فدراسیون بین المللی جامعه‌های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، از شما درخواست می‌کند فوری در باره‌ی موضوع زیر در ایران اقدام کنید.

اطلاعات تازه:
برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) (عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر) از تداوم حبس خودسرانه‌ی آقای فرهاد میثمی، پزشک، و بدرفتاری با او مطلع شده است. آقای میثمی در دفاع از حقوق زنان مبارزه کرده است، از جمله با پشتیبانی از مبارزه علیه تحمیل حجاب بر زنان و دختران و دفاع از حقوق زنان برای انتخاب پوشش خود.

بر اساس اطلاعات دریافتی، از زمانی که آقای میثمی در روز ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۸ (۴ مهر ۱۳۹۷) به زور از بند چهار زندان اوین به بهداری زندان منتقل شد، مسئولان زندان او را در انزوای کامل قرار داده و بر خلاف میلش به او سِرُم تزریق کرده‌اند. برنامه‌ی نظارت یادآوری ‌می‌کند که آقای میثمی از تاریخ ۱ اوت (۱۰ مرداد) در اعتراض به حبس خودسرانه‌ی خود و با خواست آزادی بدون قید و شرط مدافعان حقوق بشر خانم نسرین ستوده [۱] و آقای رضا خندان [۲] در اعتصاب غذا به سر ‌می‌برد. وضعیت سلامتی او به سرعت رو به وخامت می‌رود و از زمان دستگیری تاکنون از وزن او ۳۴ کیلوگرم کاسته شده است.

برنامه‌ی نظارت نگرانی عمیق خود را درباره سلامتی روانی و جسمانی آقای فرهاد میثمی ابراز و همچنین حبس خودسرانه‌ی او را که گویا به خاطر فعالیت به‌حق حقوق بشری‌اش مجازات می‌شود، محکوم ‌می‌کند.

برنامه‌ی نظارت از دولتمردان ایران می‌خواهد آقای فرهاد میثمی را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند و به کلیه‌ی اقدام‌های آزارنده، از جمله در سطح قضایی، علیه او و تمامی مدافعان حقوق بشر که در این کشور در حبس خودسرانه به سر ‌می‌برند، پایان دهند.

برنامه‌ی نظارت همچنین یادآوری ‌می‌کند که از اوت ۲۰۱۸، شماری از مدافعان حقوق بشر به خاطر دفاع از حقوق زنان قربانی حبس خودسرانه شده‌اند و دست کم هفت وکیل حقوق بشری به خاطر پذیرش پرونده‌های مربوط به حقوق بشر و پرونده‌های دیگر وکلای حقوق بشریِ مورد پیگرد به خاطر فعالیت شان، مورد آزار قضایی قرار گرفته‌اند یا قربانی حبس خودسرانه شده‌اند [۳].

۵ کارشناس ویژه‌ی حقوق بشر سازمان ملل در روز ۲۹ نوامبر ۲۰۱۸ (۸ آذر ۱۳۹۳) از ایران خواستند «حقوق مدافعان حقوق بشر و وکلای دادگستری را که به خاطر حمایت علنی از اعتراض‌های علیه حجاب اجباری به زندان افتاده‌اند تضمین کند» و نگرانی ویژه‌ی خود را درباره‌ی وخامت سلامتی آقای فرهاد میثمی ابراز کردند [۴].

اطلاعات پس زمینه‌ای: [۵]

آقای فرهاد میثمی روز ۳۱ ژوئیه ۲۰۱۸ (۹ مرداد ۱۳۹۷) در خانه‌اش در تهران با حکم بازداشت شعبه‌ی ۲ دادسرا دستگیر و به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوین منتقل شد. دستگیری آقای میثمی که دوست خانم نسرین ستوده است به‌خاطر داشتن چند جلد کتاب «کنش‌های کوچک مدنی» (نوشته‌ی استیو کراشاو و جان جکسُن) و کتاب «حقوق بشر» (ترجمه‌ی محمد جعفر پوینده، مترجم و نویسنده‌ای که در سال 1377 به دست ماموران وزارت اطلاعات به قتل رسید) و تعدادی نشان سینه که روی آنها نوشته شده «من به حجاب اجباری اعتراض دارم» رخ داد.

آقای میثمی به «تبانی و اجتماع به قصد برهم زدن امنیت کشور» (ماده‌ی ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی)، «تبلیغ بر علیه نظام» (ماده‌ی ۵۰۰)، و «اشاعه‌ی فحشا» (ماده‌ی ۲۸۶) متهم شد.

آقای میثمی امکان تماس با وکیل نیافته است و مسئولان اجازه ندادند آقای آرش کیخسروی پیش از این که خود در تاریخ ۱۸ اوت ۲۰۱۸ (۲۷ مردادماه ۱۳۹۷ مقابل مجلس دستگیر شود به‌عنوان وکیل او اقدام کند [۶]. مسئولان همچنین از دادن اجازه‌ی وکالت به آقای محمد مقیمی، وکیل دیگر انتخابی او، سر باز زده‌اند.

آقای میثمی روز ۱ اوت (۱۰ مرداد) در اعتراض به بازداشت خود اعتصاب غذا کرد. وی ۲۰ روز در سلول انفرادی زندانی ماند و سپس به بند عمومی منتقل شد.

روز ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۸ (۴ مهر ۱۳۹۷) ماموران آقای میثمی را با توسل به خشونت به بهداری زندان اوین منتقل کردند.

اقدام‌های درخواستی:

با نوشتن نامه به دولت‌مردان ایران از آنها بخواهید:
 در هر شرايطی، سلامت روحی و جسمانی آقای فرهاد میثمی و نیز کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر را در ايران تضمين کنند؛
 دسترسی آقای فرهاد میثمی به مراقبت پزشکی مناسب را تضمین کنند؛
 فوری و بدون قید و شرط آقای فرهاد میثمی را آزاد کنند و به کلیه‌ی اقدام‌های آزارنده، از جمله در سطح قضایی، علیه او و تمامی مدافعان حقوق بشر که در این کشور در حبس خودسرانه به سر ‌می‌برند، پایان دهند؛
 در هر شرایطی اعلاميه‌ی سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را که در تاريخ ۹ دسامبر ۱۹۹۸ (۱۸ آذر ۱۳۷۷) در مجمع عمومی سازمان ملل تصويب شده، رعايت کنند، به ویژه ماده‌های ۱ و ۱۲ آن را؛
 رعایت حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مطابق با موازین بین‌المللی حقوق بشر و عهدنامه‌های بین‌المللی را که ایران نیز مُتعاهِد آنهاست، در هر شرایطی تضمین کنند.

نشانی‌ها:

 رهبر جمهوری اسلامی ایران، آیت الله سیدعلی خامنه ای: info_leader@leader.ir ؛
توییتر: @khamenei_ir؛ فکس: ۲۰۳۰ ۴۴۱ 21 0098
 ریاست جمهوری، آقای حسن روحانی: فکس: ۵۴۸۱۱ 64۴ 21 0098؛ media@rouhani.ir;
توییتر فارسی: @Rouhani_ir؛ توییتر انگلیسی: @HassanRouhani
 ریاست قوه قضاییه، آیت الله صادق لاریجانی: info@dadiran.ir ؛ info@bia-judiciary.ir & info@dadgostary-tehran.ir؛ فکس: 6567 3311 21 98+/6671 879 21 98+
 وزیر امور خارجه، آقای محمد جواد ظریف: فکس: 66743149-21-98+ matbuat@mfa.gov
 دبیر ستاد حقوق بشر، آقای محمد جواد لاریجانی، info@humanrights-iran.ir
 سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژنو، سوئیس؛ آقای جواد امین منصور، فکس: 7330203 22 41+؛
mission.iran@ties.itu.int
 سفیر ایران در بروکسل، بلژیک؛ آقای پیمان سعادت، فکس 27623915 32+؛
secreteriat@iranembassy.be

لطفا به نمایندگان دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در کشور خودتان نیز نامه بنویسید.
**********
پاریس ـ ژنو، ۳۰ نوامبر ۲۰۱۸ (۹ آذر ۱۳۹۷)

لطفا ما را از هرگونه اقدام انجام شده با ذکر شماره این درخواست مطلع فرمایید.

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر در سال ۱۹۹۷ به صورت برنامه‌ی مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه ایجاد شد. هدف این برنامه مداخله در موارد سرکوب مدافعان حقوق بشر، جلوگیری از این سرکوب و چاره جویی در باره آن است. سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر هر دو از اعضای ProtectDefenders.eu هستند که سازو‌کار مدافعان حقوق بشر در اتحادیه‌ی اروپاست و جامعه‌ی مدنی بین‌المللی آن را برپا کرده است.
 
تماس با برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر:
E-mail: Appeals@fidh-omct.org
Tel and fax FIDH +33 (0) 1 43 55 25 18 / +33 1 43 55 18 80
Tel and fax OMCT +41 (0) 22 809 49 39 / +41 22 809 49 29

[۱] نگاه کنید به پیام رسانه‌ای برنامه‌ی نظارت به تاریخ ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۸: https://fidh.org/23313
[۲] نگاه کنید به نامه‌ی سرگشاده به رئیس جمهوری حسن روحانی: به آزار و تعقیب مدافعان حقوق بشر پایان دهید! : ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۸، https://fidh.org/23666
[۳] نگاه کنید به پیام رسانه‌ای برنامه‌ی نظارت به تاریخ ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۸: https://fidh.org/23614
[۴] بیانیه مشترک گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره وضعیت مدافعان حقوق بشر؛ گزارشگر ویژه قاضیان و وکلای دادگستری؛ سرگزارشگر گروه تحقیق درباره عکس‌های خودسرانه؛ رئیس گروه تحقیق درباره موضوع تبعیض علیه زنان در قانون و در عمل؛ گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران: https://www.ohchr.org/EN/NewsEvents...
[۵] نگاه کنید به نامه‌ی سرگشاده به رئیس جمهوری حسن روحانی: به آزار و تعقیب مدافعان حقوق بشر پایان دهید! : ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۸، https://fidh.org/23666
[۶] نگاه کنید به فراخوان فوری IRN 003 / 0818 / OBS 106 برنامه‌ی نظارت به تاریخ ۲۳ اوت ۲۰۱۸: https://fidh.org/23524

بیشتر بخوانید