هُندوراس: حقوق قربانیان در محاکمه مربوط به قتل برتا کاسِرِز رعایت نمی‌شود

09/11/2018
بیانیه‎ی مطبوعاتی
en es fa fr

تگوچی‌گالپا، پاریس، ژنو، ۹ نوامبر ۲۰۱۸ ـ سازمان‌های ما که در هیئت نظارت بر محاکمه‌ی مربوط به قتل مدافع حقوق بشر برتا کاسِرِز، در ۳ مارس ۲۰۱۶، شرکت داشته‌اند، نگرانی عمیق خود را از نقض جدی حقوق بشر قربانیان و ایرادهای مشاهده شده در محاکمه که در تاریخ ۱۹ اکتبر ۲۰۱۸ آغاز شد ابراز می‌کنند.

سازمان‌های ما رفتار غیر قابل قبول با قربانیان در این پرونده را محکوم می‌کنند. طی تحقیقاتی که بیش از دو سال به طول انجامیده و مملو از بی قاعدگی‌ها بوده است قربانیان از دسترسی به کلیت گزارش‌های تحقیقات، از جمله مدارک، محروم بوده‌اند. علاوه بر این، در آغاز محاکمه در روز ۱۹ اکتبر، وکلای انتخابی خانواده‌ی برتا کاسِرِز بدون اطلاع از هرگونه دلیل قانونی اجازه‌ی حضور در محاکمه نیافتند. این محاکمه در مورد قتل که در دادگاه کیفری تگوچی‌گالپا برگزارمی‌شود، نمادی از خشونتی است که مدافعان حقوق بشر را در قاره‌ی آمریکا قربانی می‌کند.

فرانسیسکو سوتو، رئیس مرکز اقدام حقوقی و حقوق بشر ـCALDH (گواتمالا) و نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گفت: «با حذف وکلای قربانیان از محاکمه و اجبار آنها به پذیرش نمایندگی دادستانی عمومی، دادگاه آنها را از داشتن نماینده محروم و حق آنها برای محاکمه عادلانه، حقیقت و عدالت موثر بر اساس موازین بین المللی را نقض کرده است. وکلای قربانیان باید هرچه زودتر دوباره در دادگاه حضور یابند.»

ویلفردو مندز، رئیس مرکز تحقیقات و ترویج حقوق بشر ـ CIPRODEH (هُندوراس)، نیز گفت: «ما شمار زیادی از بی‌قاعدگی‌ها و ایراد‌ها را مشاهده کرده‌ایم، از جمله این واقعیت که مطبوعات و قربانیان از حضور در جلسه‌های محاکمه و دادن گزارش درباره آن ممنوع شده‌اند و این نقض آشکار اصل علنی بودن محاکمه‌هاست که بر اساس آیین دادرسی کیفری در محاکمه‌ی عادلانه الزامی است. این محدودیت همچنین بر منافع عمومی تاثیر می‌گذارد، زیرا مردم حق دارند حقیقت را درباره‌ی این جنایت‌ها بدانند و به ویژه در مورد عدم تکرار آنها ضمانت دریافت کنند.»

به‌علاوه، به نظر ما نتیجه‌گیری‌های کارشناسان مستقل باید دادستانی را وادار کند تا تحقیقات در باره‌ی پیوندهای بین بعضی از شرکت‌ها و شرکت‌های دیگری را که اکنون متهم هستند گسترش دهد.

رینالدو ویلابا، هماهنگ کننده‌ی شاخه‌ی جزایی مجتمع وکلای CAJAR (کلمبیا)، گفت: «محاکمه‌ها، نبود تحلیل در مورد آزار و حمله علیه COPINH و علیه برتا کاسِرِز فلورِز آشکار بوده است. به این دلیل است که ما از دادستان عمومی می‌خواهیم این بخش از تحقیقات را گسترش دهد تا درک از ساختارهای جنایتکارانه که قتل او را برنامه ریزی و دستور آن را صادر و اجرا کردند تسهیل شود؛ و در پیامد آن نفع‌برندگان از این جنایت شناسایی شوند و مغزهای متفکر و مرتکبان بلندپایه این جنایت‌ها مورد تحقیق و پیگرد قرار گیرند و مجازات شوند.»

به همین ترتیب، این هیئت شاهد تکرار تاخیر در آغاز جلسه‌های محاکمه و تعلیق آنها به مدت طولانی بوده است.

سرانجام، ما به ویژه از فضای خطرناک فعالیت مدافعان حقوق بشر نگران هستیم. شمار مدافعان حقوق بشر به‌ویژه فعالان محیط زیست که در هُندوراس به قتل می‌رسند در بالاترین سطح در جهان قرار دارد. به این دلیل ما از دولت این کشور می‌خواهیم اقدام‌های لازم و موثر برای تضمین محیط امن و مساعد برای فعالیت حقوق بشری در دست بگیرد.

تماس برای اطلاعات بیشتر:
 FIDH: José Carlos Thissen (spanish, french, english: + 51 95 41 31 650 / Samuel Hanryon (french, english): + 33 6 72 28 42 94 
 OMCT: Miguel Martín Zumalacárregui: + 41 22 809 49 39

بیشتر بخوانید

  • امضاکنندگان

    امضاکنندگان: 
    International Federation of Human Rigths – FIDH, in the frame of the Observatory for the protection of Human Rights Defenders (International)
    World Organisation Against Torture – OMCT, in the frame of the Observatory for the protection of Human Rights Defenders (International)
    Colectivo de Abogados “José Alvear Restrepo” - CAJAR (Colombia)
    Centro de Acción Legal en Derechos Humanos - CALDH (Guatemala)
    Centro de Investigación y Promoción de los Derechos Humanos - CIPRODEH (Honduras)
    Comité de Familiares de Detenidos Desaparecidos en Honduras – COFADEH (Honduras)


اقدام کنید