ایران: وکیل حقوق بشری سرشناس امروز بازداشت شد

13/06/2018
بیانیه‎ی مطبوعاتی
en fa

۱۳ ژوئن ۲۰۱۸ (۲۳ خرداد ۱۳۹۷) ـ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر ـ مشارکت فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه (OMCT) ـ اعلام کرد: دولتمردان ایران باید فوری وکیل حقوق بشری خانم نسرین ستوده را آزاد کنند و به کلیه اقدام های آزاردهنده علیه او پایان دهند.

نیروهای امنیتی امروز خانم نسرین ستوده، وکیل حقوق بشری برجسته و برنده‌ی جایزه‌ی ساخاروف پارلمان اروپا در سال ۲۰۱۲ را در تهران دستگیر و به زندان اوین منتقل کردند. همسر خانم ستوده که این خبر را منتشر کرد، سخنی از دلیل بازداشت او نگفت.

خانم ستوده در روز ۵ ژوئن ۲۰۱۸ (۱۵ خرداد) در صفحه‌ی فیس بوک خود مطلبی منتشر کرد که در آن از اعتراض خود و دخترش به مالک یک نمایشگاه ماشین فروشی به خاطر پخش نوحه از بلندگو در خیابان خبر داد. او گفت که آنها از مالک ماشین فروشی خواسته‌اند تا صدای بلندگو را قطع و حقوق شهروندان را رعایت کند، اما مالک ماشین فروشی تهدید کرده که پلیس را خبر میکند.

خانم ستوده در شهریور ۱۳۸۹ به زندان افتاد و پس از گذراندن سه سال از حکم شش سال زندان خود، در سال ۲۰۱۳ در پی موجی از اعتراض در سطح ملی و بین المللی آزاد شد. وی از آن پس درباره موضوع های مختلف حقوق بشر نظر خود را ابراز کرده است.

خانم ستوده یکی از بنیانگذاران کمپین لغو گام به گام مجازات اعدام در ایران است و برای نجات بعضی از محکومان به اعدام که به اتهام ارتکاب جنایت در کودکی محکوم شده‌اند، پیگیرانه فعالیت کرده است.

در سالهای اخیر، او از چندین تن از زنانی که با برداشتن روسری های خود در انظار عمومی برای اعتراض علنی علیه حجاب اجباری مورد ضرب و جرح قرار گرفته بودند و نیز شماری از چند صد درویش مورد آزار و پیگرد قضایی دولتمردان دفاع کرده است. به علاوه، او با طرح قوه‌ی قضاییه برای استفاده از شمار کمی از وکلای مورد اعتماد آن در پروندههای متهمان جرایم مبهم به اصطلاح امنیتی مخالفت کرده است.

خانم ستوده پس از آزادی در سال ۲۰۱۳، مدت ۹ ماه در جلوی کانون وکلای دادگستری مرکز در اعتراض به تعلیق پروانه وکالت خود دست به تحصن زد و موفق شد محرومیت سه ساله از اشتغال به حرفه وکالت را لغو کند.

نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و قوه قضاییه گویا مدتی است که فعالانه به پرونده سازی علیه خانم ستوده، از جمله به‌خاطر اعتراض او در جلوی کانون وکلای دادگستری، پرداخته‌اند.

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر نگرانی عمیق خود را از بازداشت خودسرانه‌ی خانم نسرین ستوده، که برای مجازات فعالیت های حقوق بشری اوست، ابراز می‌کند.

تماس برای اطلاعات بیشتر:
· FIDH : Maryna Chebat Tel : +33 6 48 05 91 57 e-mail: mchebat@fidh.org / Samuel Hanryon: +33 6 72 28 42 94 e-mail: shanryon@fidh.org
· OMCT : Delphine Reculeau : +41 22 809 49 39 dr@omct.org

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر در سال ۱۹۹۷ به صورت برنامه‌ی مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه ایجاد شد. هدف این برنامه مداخله در موارد سرکوب مدافعان حقوق بشر، جلوگیری از این سرکوب و چاره جویی در باره آن است. سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر هر دو از اعضای ProtectDefenders.eu هستند که سازو‌کار مدافعان حقوق بشر در اتحادیه‌ی اروپاست و جامعه‌ی مدنی بین‌المللی آن را برپا کرده است.

بیشتر بخوانید