فعال زندانی بحرینی نبیل رجب شهروند افتخاری پاریس شد

07/06/2018
بیانیه‎ی مطبوعاتی
en es fa fr

پاریس، ۶ ژوئن ۲۰۱۸ ـ شورای شهر پاریس امروز به اتفاق آرا با شناسایی مبارزه‌ی نبیل رجب به خاطر آزادی، دموکراسی و حقوق بشر عنوان شهروند افتخاری را به او اعطا کرد. دادگاه عالی تجدید نظر کیفری بحرین دیروز حکم پنج سال زندان نبیل رجب را به خاطر توییت‌هایی در محکومیت استفاده از شکنجه در زندان جاو و بمباران یمن به وسیله‌ی ائتلاف سعودی تایید کرد. او در مجموع در محاکمه‌هایی که مضحکه‌ی عدالت به شمار می‌روند به هفت سال زندان محکوم شده است و سلامتی‌اش مرتب بدتر شده است. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و مرکز حقوق بشر بحرین (BCHR) از اعطای این عنوان ممتاز استقبال و خواست خود را برای آزادی فوری او تکرار میکنند.

فقط ۱۹ تن (و یک نهاد) عنوان شهروند افتخاری پاریس را از زمان برقراری این عنوان در سال ۲۰۰۱ دریافت کرده‌اند. این جایزه‌ی نمادین از شخصیت‌هایی که در راه دموکراسی، رعایت حقوق بشر و آزادی مبارزه می‌کنند، تجلیل می‌کند. شخصیتهای زیر از جمله دریافت کنندگان عنوان شهروند افتخاری پاریس هستند: نلسون ماندلا، شیرین عبادی، دالایی لاما، تسلیمه نسرین، هو جیا، آلس بیالیاتسکی (نایب رئیس پیشین فدراسیون).

نبیل رجب، عضو بنیانگذار و رئیس مرکز حقوق بشر بحرین (BCHR) و مدیر بنیانگذار مرکز حقوق بشر خلیج (GCHR)، معاون دبیر کل فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و عضو کمیته مشاوران خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر است.

دیمیتریس کریستوپولوس، رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گفت:

«جایزه‌ی شهر پاریس به دولتمردان بحرین یادآوری می‌کند که زندانی کردن نبیل فقط موضوع مورد توجه پادشاهان خلیج یا سازمانهای غیر دولتی نیست. حکم زندان او نماد سرکوب بیرحمانه در این کشور شده است. دولتمردان بحرین در واکنش به خشم بین المللی باید بدون تأخیر نبیل و دیگر فعالان زندانی را که تنها تقصیرشان درخواست دموکراسی بیشتر و آزادی است، آزاد کنند. شهر پاریس با اعلام عنوان شهروند افتخاری که عنوانی ممتاز برای فعالان نماد حقوق بشر است، پیام برادری و امید به همکاری زندانی و بیمار ما می‌فرستد که در شرایط خشن زندان به سر می‌برد.»

نبیل به خاطر محکوم کردن علنی نقض حقوق بشر در بحرین و گلوله باران بدون تمایز ائتلاف عربستان در یمن در توییت‌های مختلف، مصاحبه‌ها و مقاله‌ها به هفت سال زندان محکوم شده است. جامعه‌ی بین المللی بارها آزار قضایی آشکار در محاکمه‌ها را محکوم کرده است. نبیل در شرایط بد زندان مورد بدرفتاری و تعدی قرار گرفته و با زندانی بودن در کنار اعضای داعش قربانی خشونت شده است. سلامتی او مرتب رو به وخامت بوده و باعث نگرانی در مورد خطر جانی برای او شده است.

کمیته‌ی ضد شکنجه سازمان ملل (UN CAT) در ملاحظات پایانی خود درباره‌ی بحرین در مه ۲۰۱۷ خاطرنشان کرد که از حبس خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری با مدافعان حقوق بشر و از جمله نبیل رجب «به ویژه نگران است.»

تماس مطبوعاتی:
Maryna CHEBAT
+33 6.49.10.83.65. / mchebat@fidh.org / @MS_Chebat

بیشتر بخوانید