ترکیه: دستگیری خودسرانه و آزار قضایی ۶ عضو جامعه‌ی حقوق بشر و تداوم بازداشت ۴ تن از آنها

02/02/2018
درخواست فوری
en fa

TUR 002 / 0218 / OBS 016
دستگیری خودسرانه/
بازداشت خودسرانه/
آزار قضایی
ترکیه

۱ فوریه ۲۰۱۸

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، مشارکت فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، از شما می‌خواهد فوری در مورد موضوع زیر در ترکیه اقدام کنید.

شرح وضعیت:
برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از دستگیری خودسرانه و آزار قضایی ۶ عضو جامعه‌ی حقوق بشر ترکیه [IHD] مطلع شده است، از جمله عضو هیئت اجرایی خانم نورای چِویرمِن، عضو جامعه‌ی حقوق بشر آقای علی داغ دِلِن، رئیس شاخه‌ی کارس آقای احمد آدی گوزل، رئیس پیشین جامعه‌ی حقوق بشر شاخه‌ی چاناک قلعه و عضو کنونی هیئت اجرایی آقای خیرالدین پیشکین، عضو هیئت اجرایی شاخه‌ی ملاتیه آقای مهمت تونسِل، و عضو علی‌البدل هیئت اجرایی شاخه‌ی ملاتیه آقای ابوذر یواش و تداوم بازداشت چهار تن اخیر مطلع شده است.

بنا به اطلاعات دریافتی، از ۲۲ ژانویه ۲۰۱۸ تاکنون شماری از اعضای جامعه حقوق بشر ترکیه به خاطر نشر اظهاراتی در شبکه های اجتماعی در محکومیت تهاجم نظامی ترکیه به عفرین در شمال سوریه و علیه شبه نظامیان واحدهای محافظت مردمی (YPG) کُرد سوریه دستگیر شده‌اند و به زندان افتاده‌اند. [1]

عصر روز ۲۲ ژانویه ۲۰۱۸، خانم نورای چِویرمِن در واحد ضد تروریسم اداره امنیت آنکارا بازداشت و روز ۲۵ ژانویه ۲۰۱۸ آزاد شد. او به اتهام های «تبلیغ برای سازمانی تروریستی» و «تحریک مردم به نارضایتی و خصومت» مورد تحقیق قرار دارد.

در همان روز، آقای احمد آدی گوزل در واحد ضد تروریسم اداره امنیت آرداهان در شمال شرقی ترکیه دستگیر و به طور رسمی در روز ۲۴ ژانویه ۲۰۱۸ به اتهام «تبلیغ برای سازمانی تروریستی» در زندان بسته از نوع ت در آرداهان بازداشت شد.

علاوه بر این، آقای خیرالدین پیشکین در روز ۲۴ ژانویه ۲۰۱۸ در چاناک قلعه در شمال غربی ترکیه دستگیر و در انتظار محاکمه به اتهام «تبلیغ برای سازمان تروریستی» در زندان نوع ئی چاناک قلعه بازداشت شد.

اتهام «تبلیغ برای سازمان تروریستی» بر اساس ماده ۸/۲۲۰ قانون مجازات ترکیه مطرح می‌شود که حداکثر مجازات مقرر در آن سه سال زندان یا در صورت ارتکاب جرم از طریق مطبوعات یا رسانه ها حداکثر چهار سال و نیم است.

به علاوه، در روز ۲۴ ژانویه ۲۰۱۸، آقایان مهمت تونسل، علی داغ دِلِن و ابوذر یواش در ملاتیه در شرق ترکیه دستگیر و زندانی شدند. این سه مدافع حقوق بشر ابتدا به خاطر نشر اظهارات در رسانه های اجتماعی بازداشت شدند. اما، وقتی بعداً مشخص شد که آقای مهمت تونسِل هیچ حسابی در رسانه‌های اجتماعی ندارد، نیروهای پلیس اتهام علیه مهمت تونسل و ابوذر یواش را به «شرکت در مراسم ترحیم یک مبارز مسلح» تغییر دادند که ممکن است به سال ۲۰۰۱ مربوط باشد.

آقای علی داغ دِلِن که به خاطر «تبلیغ برای سازمان تروریستی» مورد تحقیق قرار دارد، در روز ۲۶ ژانویه ۲۰۱۸ آزاد شد، اما آقایان مهمت تونسِل و ابوذر یواش به زندان نوع ئی در ملاتیه منتقل شدند.

برنامه‌ی نظارت یادآوری می‌کند که موج دستگیری ها علیه فعالان جامعه حقوق بشر در آگوست ۲۰۱۷ آغاز شد. در آن زمان خانم گلسِرِن یولری، رئیس جامعه حقوق بشر شاخه‌ی استانبول و عضو کمیته‌ی اجرایی جامعه‌ی حقوق بشر، و آقای دوغان اُزکان، عضو هیئت اجرایی جامعه‌ی حقوق بشر شاخه‌ی استانبول طی تظاهرات دیگری در حمایت از خانم نوریه گلمِن و آقای سمیح اُزاکچا، دو تن از آموزگارانی که از قربانیان موج اخراج کارمندان دولت در پی کودتای نافرجام در سال ۲۰۱۶ در ترکیه هستند، دستگیرشدند. [2] هر دو تن در هنگام دستگیری و طی سه روز بازداشت مورد بدرفتاری قرار گرفتند.

در نوامبر ۲۰۱۷، آقای اوزتورک ترکدوغان، رئیس جامعه حقوق بشر در سطح کشور، خانم سویم صالح اوغلو و آقای دریا اویسال، دو تن از اعضای کمیته‌ی اجرایی جامعه حقوق بشر و خانم بشرا وارلی، یکی از اعضای جامعه حقوق بشر، طی تظاهرات در حمایت از خانم نوریه گلمِن و آقای سمیح اُزاکچا در جلوی مجسمه‌ی حقوق بشر در خیابان یوکسل در آنکارا دستگیر شدند و بیش از آزادی در همان روز به زندان افتادند. [3]

بر این اساس، برنامه‌ی نظارت از مقام‌های قضایی ترکیه می‌خواهد فوری و بدون قید شرط آقایان احمد آدی گوزل، مهمت تونسِل، خیرالدین پیشکین و ابوذر یواش را آزاد کنند و به هر گونه آزار علیه آنها، خانم نورای چِویرمِن و آقای علی داغ دِلِن و نیز کلیه‌ی اعضای جامعه‌ی حقوق بشر پایان دهند.

اقدام‌های درخواستی ـ به دولتمردان ترکیه در زیر نامه بنویسید و از آنها بخواهید:

۱) فوری و بدون قید شرط خانم نورای چِویرمِن، آقایان احمد آدی گوزل، خیرالدین پیشکین، مهمت تونسِل، علی داغ دِلِن و ابوذر یواش را آزاد کنند و به کلیه‌ی شکل‌های آزار علیه آنها و دیگر اعضای این جامعه از جمله در سطح قضایی پایان دهند؛

۲) در کلیه‌ی شرایط، سلامت جسمانی و روانی آنها و به طور کلی کلیه‌ی مدافعان حقوق بشر در ترکیه را تضمین کنند؛

۳) کلیه‌ی مقررات اعلامیه‌ی سازمان ملل در مورد مدافعان حقوق بشر مصوب مجمع عمومی سازمان ملل در تاریخ ۹ دسامبر ۱۹۹۸، به ویژه ماده‌های ۱، ۶(الف)، ۹، ۱۱ و ۲ـ۱۲ آن را رعایت کنند؛

۴) در کلیه‌ی شرایط رعایت حقوق بشر و آزادی‌های اساسی را بر اساس موازین بین المللی حقوق بشر و عهدنامه‌های بین المللی که ترکیه تصویب کرده است تضمین کنند.

نشانی دولتمردان:

· President of Turkey, Recep Tayyip Erdoğan, Fax: (+90 312) 525 58 31
· Prime Minister of Turkey Binali Yıldırım. Email: ozelkalem@basbakanlik.gov.tr
· Minister of Justice, Mr. Bekir Bozdağ. E-mail: ozelkalem@adalet.gov.tr
· Minister of Interior, Mr. Süleyman Soylu. Fax: +90 (312) 425 61 30
· Ambassador Izzet Selim Yenel, Diplomatic Mission of Turkey to the European Union in Brussels, Belgium. Fax: + 32 2 511 04 50
· Ambassador Mr. Ali Naci Koru, Permanent Mission of Turkey to the United Nations in Geneva, Switzerland. Email: mission.turkey@ties.itu.int
Please also write to the diplomatic mission or embassy of Turkey in your respective country.
***

لطفاً ما را از اقدام های خود با ذکر شماره این بیانیه مطلع کنید.

برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر در سال ۱۹۹۷ به صورت برنامه‌ی مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه ایجاد شد. هدف این برنامه جلوگیری از سرکوب مدافعان حقوق بشر یا چاره جویی در باره‌ی آن است. سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر هر دو از اعضای ProtectDefenders.eu هستند که راهکار مدافعان حقوق بشر در اتحادیه‌ی اروپاست و جامعه‌ی مدنی بین‌المللی آن را برپا کرده است.

تماس با برنامه‌ی نظارت، خط اضطراری:
• E-mail: Appeals@fidh-omct.org
• Tel and fax FIDH + 33 (0) 1 43 55 25 18 / +33 1 43 55 18 80
• Tel and fax OMCT + 41 (0) 22 809 49 39 / + 41 22 809 49 29

بیشتر بخوانید