نگاه فدراسیون به سال ۲۰۱۷

نگاه فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر (FIDH) به سال ۲۰۱۷ در گزارش داستان کارتونی «کمیک استریپ» سالانه

طرح‌ها: رومَن رونزو (و کارتونیست‌ها)، همراه با کاریکاتوریست‌های طرفدار صلح

۱۸۴ سازمان حقوق بشر در ۱۱۲ کشور

تونس ـ قانون تاریخی ضد خشونت علیه زنان

این قانون پیروزی چشمگیری برای زنان و تونس است؛ نخستین کشور عربی که به چنین قانونی رای داده است. فدراسیون برای تصویب این قانون خستگی ناپذیر فعالیت کرد.

اسرائیل و فلسطین/فرانسه ـ ارتباط‌های خطرناک

گزارش فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر پیوندهای بین ۵ بانک و شرکت بیمه فرانسوی با بانک‌ها و شرکت‌های اسرائیلی فعال در نگهداری و گسترش شهرک‌های کوچ‌نشین اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را آشکار میکند.

شیلی ـ قانونی شدن کامل سقط جنین

شیلی سقط جنین را در مورد تجاوز، نقص جنین و خطر برای جان زن قانونی کرد. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر به همراه سازمان‌های عضو و همکار خود از این گام تاریخی اما ناکافیِ به پیش پشتیبانی کرد.

کلمبیا ـ هفت سال در زندان برای رئیس اداره‌ی اجرایی امنیت

خورگِه نوگِرا کُتِز به خاطر داشتن مسئولیت در شنود و فعالیت‌های غیرقانونی که اداره‌ی اجرایی امنیت انجام داده بود، محکوم شد. فدراسیون شکایتی را برای دادرسی ارائه کرد و در برچیده شدن اداره‌ی اجرایی امنیت سهم داشت.

آرژانتین ـ دادگاه فرانسه اجازه‌ی استرداد ماریو ساندُوال را صادر کرد

بدین ترتیب می‌توان مامور پیشین پلیس آرژانتینی را که از سال ۱۹۸۵ در فرانسه زندگی می‌کرد، به خاطر ارتکاب جنایت‌های ضد بشریت دیکتاتوری نظامی در آرژانتین محاکمه کرد. فدراسیون، همراه با انجمن‌ها و قربانیان، از سال ۲۰۱۲ برای استرداد او فعالیت کرده است.

مالی ـ ۱۰ سال در زندان برای«رئیس پلیس» اسلامی گائو

این نخستین پیروزی برای قربانیان جنایت‌هایی است که گروههای اسلامی در شمال این کشور مرتکب شده‌اند. فدراسیون از سال ۲۰۱۳ در این زمینه تحقیق و به قربانیان در سراسر دادرسی کمک کرده است.

آفریقای جنوبی ـ کمیسیون آفریقا در کنار جوامع محلی تاثیر یافته از نقضِ حقوق بشر ایستاد

کمیسیون آفریقا تاثیر منفی تعطیلی ایراددارِ معدن را بر مردم تشخیص داد. این کمیسیون بر اساس تحقیق فدراسیون که به همراه سازمان عضو آن ـ وکلای طرفدار حقوق بشر ـ و جوامع محلی تاثیر یافته از نقضِ حقوق بشر انجام شد، به این تشخیص رسید.

بروندی ـ دادگاه بین المللی جزایی آغاز به تحقیق کرد

دادگاه بین المللی جزایی امروزه به عنوان آخرین راه چاره برای قربانیان فراموش شده‌ی تصفیه و سرکوب بروندی به شمار می‌رود. فدراسیون از سال ۲۰۱۵ با انجام تحقیقات و تهیه‌ی گزارش‌ها و راه اندازی کارزار‌های مبارزاتی این جنایت‌ها را ثبت کرده است.

کمیسیون حقوق مردم و حقوق بشر آفریقا ـ تصویب رهنمود‌ها برای مبارزه با خشونت جنسی

این رهنمودها، که در همکاری با فدراسیون تنظیم شده است، راه حل‌هایی را برای پایان دادن به ازدواج‌های زودهنگام و اجباری و تقویت حمایت از قربانیان خشونت جنسی یا دخترانِ خواهان سقط جنین در اختیار دولت‌ها قرار می‌دهد.

مجارستان/لهستان ـ پارلمان اروپا علیه موارد نقض دموکراسی و حاکمیت قانون در اتحادیه اروپا موضع گرفت

قطعنامه‌ای که پارلمان اروپا تصویب کرد امکان مسئول دانستن و در نهایت مجازات دولت‌ها را در صورت نقض مکرر اصول اساسی اتحادیه‌ی اروپا فراهم می‌کند. این اقدام نقطه‌ی عطفی است! فدراسیون بارها برای به‌کارگیری این راهکار دادخواهی کرده است.

ایرلند ـ رای تاریخی کمیته‌ی حقوق اجتماعی اروپا

بنا به یافته‌ی کمیته، ایرلند از تامین مسکن اجتماعی مناسب قصور کرده است. خانواده‌های بی‌شماری از این وضع لطمه دیده‌اند و فدراسیون در سال ۲۰۱۴ شکایتی را طرح کرد. ایرلند باید در باره‌ی اقدام‌هایی که برای رعایت استانداردهای اروپایی در این موضوع در پیش می‌گیرد، گزارش بدهد.

آزار دگرباشان جنسی را متوقف کنید

فدراسیون به مناسبت روز بین المللی ضدِهراس از همجنس‌گرایان، ترانس جندر‌ها و دوجنسگراها کمپین همبستگی با دگرباشان جنسی در چچن و دونباس به راه انداخت. چهره‌های مشهور بسیاری در این کمپین شرکت و از آن پشتیبانی کردند.

ازبکستان ـ آزادی ۶ مدافع حقوق بشر

این نخستین گام در راه بهبود وضعیت مدافعان حقوق بشر در کشوری است که معافیت از مجازات و سرکوب به آن صدمه زده است. فدراسیون سال‌ها است که با مدافعان حقوق بشر ازبک همکاری می‌کند.

تایلند ـ سازمان ملل خواهان محافظت از زنان مدافع حقوق بشر شد

سازمان ملل بر اساس گزارش فدراسیون، برای نخستین بار از دولت تایلند خواست اقدام‌های موثری را برای محافظت از زنان مدافع حقوق بشر تصویب و اجرا کند.

لائوس ـ سازمان ملل حبس ۳ منتقد مسالمت‌جوی دولت را خودسرانه دانست

این سه مدافع حقوق بشر در انتقاد از دولت در سال ۲۰۱۶ به زندان افتادند و به حکم‌های زندان از ۱۲ تا ۲۰ سال محکوم شدند. فدراسیون وضعیت آنها را به سازمان ملل گزارش داد و به فعالیت برای آزادی آنها ادامه می‌دهد.

ایران ـ اتحادیه‌ی اروپا تحریم‌های هدف‌مند را تمدید کرد

بر اساس اطلاعاتی که فدراسیون ارائه کرد، اتحادیه‌ی اروپا مسدود شدن دارایی‌ها و ممنوعیت ویزا برای ۸۲ شخص و یک سازمان مسئول نقض حقوق بشر را تایید کرد.

سازمان ملل ـ پیش به سوی عهدنامه‌ی الزام‌آور برای نظارت بر فعالیت‌های موسسه‌های اقتصادی

برای نخستین بار فرایندی برای تنظیم عهدنامه‌ی الزام‌آور که موسسه‌های اقتصادی را وادار به رعایت حقوق بشر کند در سازمان ملل در جریان است. فدراسیون که تحلیلی از عناصر مختلف را در این زمینه ارائه کرده است، از دولت‌ها می‌خواهد که به این فرایند متعهد شوند.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر همچنین:
۷۰ هیأت بین‌المللی اعزام،
از بیش از ۸۰۰ مدافع حقوق بشر حمایت،
۶۹۰ اقدام جمعی عمومی سازمان‌دهی، و
۱۲۰۰ قربانی را در روندهای قضایی یا نیمه‌قضایی در ۴۰ کشور نمایندگی کرد.

رنه شار: «آنها با چشم کاملاً باز آن‌چه را رد کردند که دیگران با چشمان کاملاً بسته پذیرفتند.»

حقوق بشر اساس جامعه‌ای است که برابری، آزادی و کرامت را برای یک یک افراد تضمین می‌کند. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، به لطف حقانیت، تجربه، روش‌ها و اعتبار خود سهم یگانه‌ای در دستیابی به این هدف دارد.

بیشتر بخوانید