وکلای زندانیان گوانتانامو فرمان اجرایی ترامپ برای باز نگه داشتن زندان را محکوم کردند

29/01/2018
Notre mouvement
en fa

بیانیه‌ی مرکز حقوق اساسی (CCR)، سازمان عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در آمریکا

نیویورک، ۲۶ ژانویه ۲۰۱۸ ـ مرکز حقوق اساسی در واکنش به افشا شدن تلگرام وزارت خارجه درباره‌ی قصد ترامپ برای امضای فرمان اجرایی باز نگهداشتن زندان گوانتانامو، بیانیه‌ی زیر را منتشر کرد:

خبر فرمان اجرایی آتی ترامپ درباره‌ی گوانتانامو تایید آن چیزی است که گفتار و اعمال او تاکنون نشان داده است: او قصد دارد این زندان را باز و همه‌ی زندانیان را در آن نگه دارد. بعضی از مردان زندانی بدون داشتن اتهام وارد هفدهمین سال زندان خود می‌شوند و پنج تن از آنها درحالی که واجد شرایط آزادی هستند در این زندان از بین می‌روند، اما تنها چیزی که ترامپ در این باره می‌گوید یا انجام می‌دهد صدور فرمان دیگریست که وجود این زندان را تداوم ببخشد و تنبیه زندانیان را تایید کند. مقابله با فراخوان‌های ملی و بین المللی برای تعطیل کردن گوانتانامو البته ریشه در گستاخی اجرایی، ضدیت با مسلمانان و بی‌توجهی او به قانونی دارد که بر اساس آن این بازداشت‌ها بدون تردید بی سابقه است.

در شانزدهمین سالگرد گشایش این زندان در تاریخ ۱۱ ژانویه، ما نخستین اعتراض اساسی حقوقی را به نمایندگی از ۱۱ تن از زندانیان باقی‌مانده در آنجا ـ که بسیاری از آنها بیش از ۱۵ سال است که بدون اتهام زندانی هستند ـ ارائه کردیم. اگر دلایل بیشتری نیاز داشتیم، این فرمان اجرایی دلیل دیگری است که نشان می‌دهد که این بازداشت‌ها درست مثل خود زندان ادامه‌دار و دائمی هستند و وضعیت موجود بدون دخالت دادگاه‌ها ادامه خواهد یافت.

صدور فرمان باز نگه داشتنِ یکی از شاخص‌ترین نمادهای شکنجه در آمریکا با ترامپ، به عنوان فردی مطرود، تناسب دارد، اما دیگران در اروپا در جهت پاسخگویی درست حرکت می‌کنند. دادستان دادگاه بین المللی جزایی به تازگی رسماْ درخواست آغاز تحقیقات درباره‌ی جنایت‌های رخ داده در افغانستان را کرده است، از جمله در مورد جنایت شکنجه به دست سازمان سی‌آی‌اِ و ارتش آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ که بعضی از قربانیان آن هنوز در گوانتانامو زندانی هستند. تناسب چنین اقدام‌هایی با مردی که معتقد است ایالات متحده آمریکا باید استفاده از غرق کردن مصنوعی و اقدام‌های بدتر از آن را از سر بگیرد، چشمگیر است.

برای آگاهی بیشتر از اعلام شکایت‌های اخیر مرکز حقوق اساسی به صفحه‌ی اطلاع رسانی ما در تارنما و نیز صفحه‌ی مربوط به پرونده‌ی شرقاوی الحاج، موکل مرکز حقوق اساسی، مراجعه کنید.

مرکز حقوق اساسی ۱۶ سال است که مبارزه‌ی حقوقی در مورد گوانتانامو را هدایت کرده، دفاع از متهمان در دو پرونده‌ی دیوان عالی کشور را به عهده داشته، صدها وکیل مدافع رایگان را در سراسر کشور سازماندهی و هماهنگ کرده تا اطمینان یابد که تمام مردان زندانی در گوانتانامو از امکان دفاع حقوقی برخوردار باشند. این مرکز از جمله در پرونده‌های دیگر گوانتانامو دفاع از خانواده‌های مردانی را به عهده دارد که در گوانتانامو درگذشته‌اند و دفاع از مردانی را که آزاد شده‌اند و در دادگاه‌های بین‌المللی در پی عدالت هستند.

تماس مطبوعاتی:
Jen Nessel, CCR, +1-212-614-6449, jnessel@ccrjustice.org

بیشتر بخوانید

  • امضاکنندگان

    مرکز حقوق اساسی به پیشبرد و محافظت از حقوق تضمین شده در قانون اساسی ایالات متحده و اعلامیه جهانی حقوق بشر متعهد است. این مرکز را در سال ۱۹۶۶ شماری از وکلای دادگستری تاسیس کردند که دفاع از جنبش‌های حقوق مدنی در جنوب را به عهده داشتند. این مرکز سازمانی غیر انتفاعی، حقوقی و آموزشی است که به استفاده‌ی خلاق از قانون به عنوان نیروی مثبت در راه تغییر اجتماعی متعهد است. تارنما: www.ccrjustice.org; توییتر: @theCCR.

  • سازمان‏های عضو ـ ایالات متحد آمریکا
    vignette contact
    États-Unis
    110 East 42nd street, Suite 1309
    NY 10017 New-York
    001 646 395 7103
    États-Unis
    vignette contact
    États-Unis

اقدام کنید