میانمار: اظهارات شفاهی در باره وضعیت حقوق بشر اقلیت مسلمان روهینگیا و اقلیت‌های دیگر در ایالت راخاین

06/12/2017
بیانیه‎ی مطبوعاتی
en fa

آقای رئیس،

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر از تشکیل نشست ویژه درباره‌ی بحران جاری روهینگیا در ایالت راخاین میانمار استقبال می‌کند.

ما لفاظی و اقدام‌های جاری دولت میانمار را محکوم می‌کنیم. تنها هدف از این کار دولت انکار هویت و موجودیت روهینگیا است. این انکار عنصری اساسی در سیاست پاکسازی قومی جماعت روهینگیا است.

در ۱۴ ماه گذشته، حمله‌های عمدی نیروهای امنیتی میانمار ـ در پی چندین دهه سرکوب نظام مند ـ به جابجایی اجباری در حدود ۷۰۰۰۰۰ روهینگیا به بنگلادش انجامیده است. این بدان معنا است که اکثریت مردم روهینگیا اکنون از میانمار اخراج شده‌اند.

ما از امضای قرارداد دوجانبه بین دولت‌های میانمار و بنگلادش در تاریخ ۲۳ نوامبر ۲۰۱۷ درباره‌ی بازگشت آوارگان روهینگیا به میانمار بسیار نگران هستیم. این توافق در پی آن است که به بازگشت آوارگان روهینگیا به محیط ناامنی که احتمال وقوع فجایع بیشتر در آن بسیار زیاد است، شتاب ببخشد.

پیش از هرگونه بازگشت امن، داوطلبانه و آبرومندانه‌ی آوارگان، کلیه تعدی‌ها علیه مردان، زنان و کودکان روهینگیا در ایالت راخاین باید خاتمه یابد و تمامی مرتکبان فجایع ارتکابی از اکتبر ۲۰۱۶ باید پاسخگو شوند. علاوه بر این، همه محدودیت‌های موجود علیه مردم روهینگیا باید برچیده شود و حقوق اساسی آنها از جمله حقوق ناشی از عهدنامه‌های بین المللی که میانمار عضو آنهاست ـ مثل میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، کنوانسیون رفع همه شکل‌های تبعیض علیه زنان و کنوانسیون حقوق کودک ـ باید تضمین شود.

و به عنوان آخرین نکته، دولت میانمار باید فوری به کارزار تنفر پراکنی و تبعیض علیه مردم روهینگیا به ویژه در رسانه‌های دولتی و شبکه‌های اجتماعی خاتمه دهد. ما فراخوان خود به دولت میانمار را برای فراهم کردن دسترسی بدون مانع سازمان‌های بشردوستانه و هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل به ایالت راخاین شمالی تکرار می‌کنیم.

با سپاس

بیشتر بخوانید