امکانات تازه برای افزایش آگاهی درباره‌ی الغای مجازات اعدام در آفریقا

16/11/2017
بیانیه‎ی مطبوعاتی
en fa fr
@ AFP

پاریس، گابورون، ۸ نوامبر ۲۰۱۷ ـ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و دیتشوانِلو در تحقیق مشترکی با عنوان «انگیزه‌ها برای الغای مجازات اعدام در آفریقا: چشم انداز در جنوبِ آفریقا» اعلام کردند: بیش از ۸۰ درصد کشورها در آفریقا مجازات اعدام را در قانون یا در عمل ملغا کرده‌اند و در دهه‌ی گذشته فقط 10 کشور این مجازات را اجرا کرده‌اند.

این تحقیق ۳۶ صفحه‌ای انگیزه‌های منجر به الغای مجازات اعدام در آفریقا را مشخص کرده است. این تحقیق همزمان با مستندی به نام «گامبیا تصمیم گرفته است» منتشر می‌شود. در این مستند، فرایند کنونی الغای مجازات اعدام در گامبیا به نمایش درمی‌آید.

آلیس موخوِه، دبیرکل فدراسیون و رئیس اجرایی دیتشوانِلو، گفت:

«گرچه فرایندی که به الغای مجازات اعدام منجر می‌شود در هر کشور یگانه است، مبارزه در سراسر جهان در جریان است و ما بر این اعتقادیم که موفقیت بیش از هرچیز از طریق همکاری با یک دیگر و در اختیار گذاشتن تجربیات به دست می‌آید. هدف از این تحقیق و مستند کمک به این تلاش است.»

در مقایسه با باقی نقاط جهان، آفریقا دارای یکی از پایین‌ ترین ارقام سرانه‌ی اعدام است. این وضعیت را بر این اساس می‌توان توضیح داد که چند عامل به روند الغای مجازات اعدام در سراسر قاره دامن می‌زنند. چشم انداز درجنوب آفریقا که در این تحقیق تدوین شده نشان می‌دهد که منطقه در جهت درستی به سوی الغای مجازات اعدام پیش می‌رود، زیرا تنها کشوری که هنوز به طور منظم اعدام را اجرا می‌کند بُتسوانا است.

اکثریت بزرگی از کشورهای آفریقا که مجازات اعدام را ملغا کرده‌اند، پس از سال‌ها یا گاهی چندین دهه گذار سیاسی دست به این اقدام زده‌اند. وضعیت گامبیا که در فیلم مستند دیده می‌شود آشکار نشان می‌دهد که پس از ۲۲ سال دیکتاتوری، دولت‌مردانی که به شیوه‌ی دموکراتیک انتخاب شده‌اند تصمیم گرفته‌اند به اصلاحات قانونی گسترده دست بزنند که شامل الغای مجازات اعدام می‌شود.

این تحقیق و مستند نشان می‌دهند که مبارزه برای الغای مجازات اعدام در آفریقا عاملان زیادی از جمله قاضی‌ها، وکلای دادگستری، نمایندگان پارلمان، فعالان سندیکایی و جنبش‌های جوانان را بسیج کرده است.

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشرکه عضو ائتلاف جهانی مبارزه با اعدام است و دیتشوانلو مخالفت کامل خود را با مجازات اعدام برای کلیه‌ی جرائم و در کلیه‌ی شرایط تکرار می‌‌کنند.

زمینه

این تحقیق و فیلم مستند در روز ۵ نوامبر ۲۰۱۷ طی اجلاس ۶۱ کمیسیون حقوق بشر و حقوق مردم آفریقا (ACHPR) منتشر شدند. بحث میزگرد شماری از عاملان را جلب کرد، از جمله خانم کاییتسی ز سیلوی، رئیس گروه تحقیق درباره‌ی مجازات اعدام و قتل‌های فرا قضایی، فوری یا خودسرانه‌ی کمیسیون حقوق بشر و حقوق مردم آفریقا. از جمله راهبردهای که این گروه تحقیق برای دست یافتن به الغای مجازات اعدام در قاره‌ی آفریقا پیش بینی کرده تصویب پروتکلی درباره‌ی الغای این مجازات در آفریقا در اتحادیه‌ی آفریقاست. تصویب این پروتکل در نهایت انگیزه‌ی دیگری برای الغای مجازات اعدام در آفریقا خواهد بود.

بیشتر بخوانید