قدرت در دست ارتش: نیاز زیمبابوه به راه حل سیاسی پایدار

17/11/2017
Notre mouvement
en fa

حراره ـ جامعه‌ی حقوق بشر زیمبابوه به نظارت دقیق بر تحولات سیاسی در زیمبابوه پس از به قدرت رسیدن نظامیان در روز چهارشنبه ۱۴ نوامبر ۲۰۱۷ ادامه می دهد.

برای کاهش از نگرانی و نامطمئنی در کشور، حل و فصل صلح آمیز و سریع بن بست بین نیروهای دفاعی زیمبابوه و رهبری سیاسی در حزب حاکم زانو ـ پی اف ضروری است.

آرامش و صلح حاکم در این کشور طی این مدت قابل تقدیر است و تمام زیمبابوه‌ای‌‌ها باید طی بن بست جاری آن را حفظ کنند.

جامعه‌ی حقوق بشر زیمبابوه به تلاش‌‌های جامعه توسعه جنوب آفریقا (SADC) و روحانیت کلیسای کاتولیک توجه دارد که می کوشند بین طرف‌‌های مخالف میانجیگری کنند.

در پی نشست شورای سه گانه‌ی وزرای SADC در روز ۱۶ نوامبر، این هیئت سه گانه برگزاری نشست فوق العاده سران دولت‌‌ها درباره‌ی زیمبابوه را توصیه کرد.

این به معنای دور دیگری از مشارکت SADC در امور زیمبابوه است در حالیکه در دخالت‌‌های قبلی در توجه به عوامل اساسی سیاسی که به دوره‌‌های بی ثباتی در زیمبابوه منجر می‌شوند، یعنی به طور عمده نبود اصلاحات پایدار دموکراتیک، موفق نبوده است.

جامعه‌ی حقوق بشر زیمبابوه، به عنوان یک سازمان حقوق بشری، طرفدار راه‌ حلی بین طرف‌های داخلی و جامعه‌ی بین‌المللی است که به قدرت غیر نظامی، رعایت حقوق بشر، قانون گرایی و انتخابات دموکراتیک منتهی شود.

همچنان که پیوسته اعلام کرده‌ایم، زیمبابوه نیازمند گذاری به دموکراسی است که اراده‌ی مردم راهنمای آن باشد نه تکرار جریان غیردموکراتیک سیاسی و سناریوی به دست گرفتن قدرت که به بی‌ثباتی کنونی دامن زده است.

بیشتر بخوانید