بیانیه‌ی رئیس فدراسیون دیمیتریس کریستوپولوس درباره تحولات اخیر در کاتالونیا

02/10/2017
Déclaration
en es fa fr

اسپانیا با بحران جدی قانونی و ملی روبرو است که شاید بدترین بحران پس از کودتای نافرجام ۱۹۸۱ باشد.

حقیقت این است که این بحران، در صورتی که با آن مسؤولانه برخورد می‌شد، قابل اجتناب بود. حال آن که، واکنش نخست وزیر اسپانیا ـ واکنشی که به نظر نمی رسد از حمایت اکثریت مردم برخوردار باشد ـ به درخواست پرهوادار برای همه‌پرسی در روز ۱ اکتبر در کاتالونیا فقط به این بحران شتاب بخشیده و آن را عمیق تر کرده است.

گرچه هنوز مسؤولیت دو طرف مشخص نشده است، نگرانی ما به ویژه از فیلم‌هایی است که نشان می‌دهند پلیس در درگیری با تظاهرکنندگان در طول همه‌پرسی از خشونت بیش از حد و نامتناسب استفاده کرده است.

خشونت پلیس و سرکوب هرگز راه‌حلی برای بحران نیست، زیرا این روش تنها به تنش دامن می‌زند و به خشونت کنترل‌نشده‌ی سیاسی منجر می‌شود. در این صورت، وضعیت باخت ـ باخت برای اسپانیا، کاتالونیا و اروپا به‌وجود می‌آید.

ما مسؤولان اسپانیایی و کاتالونیایی را فرا می‌خوانیم تا از تنش‌ها بکاهند و حل و فصل صلح آمیز وضعیت کنونی را در پیش بگیرند. رعایت حقوق بشر، حاکمیت قانون و گفت‌وگوی دمکراتیک تنها راه پیشرفت است. گرچه مسؤولان اجرای قانون می‌توانند در شرایط معینی از زور استفاده کنند، تنها زمانی باید از آن بهره گرفت که روش‌های دیگر مؤثر نباشد و حتا در چنین شرایطی استفاده از زور باید با احتیاط و در تناسب با اهمیت جرم و هدف مورد نظر صورت پذیرد. دولت‌ها باید مطمئن شوند که استفاده‌ی خودسرانه یا سوءاستفاده آمیز مسؤولان اجرای قانون از زور به درستی مورد تحقیق و پیگرد قرار بگیرد و افراد مسؤول مورد بازخواست قرار بگیرند.

مصالحه بین مادرید و بارسلونا ضرورتی الزامی است. هر چند اکنون می‌توان این پرسش منطقی را مطرح کرد که «چه کسی قرار است این مصالحه را به انجام برساند؟» تنها چنین مصالحه‌ای می‌تواند پیش از خروج این بحران از کنترل دمکراتیک، به حل به‌موقع آن کمک کند.

بیشتر بخوانید