هندوراس: صدور پروانه برای نیروگاه‌های آبی، تهدید برای مناطق محافظت شده و منابع آب

پاریس، تگوچی‌گالپا، ۳۱ مه ۲۰۱۷ ـ پروژه‌ی نیروگاه‌های تولید برق از آب کویامل ۲ مناطق مورد محافظت در پارک ملی پیکو بونیتو و حوزه‌ی رودخانه کویامل را در منطقه سان فرانسیسکو/آتلانتیدای هندوراس با خطر صدمه غیرقابل بازگشت تهدید می‌کند. فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و همکاران آن بنیاد پارک ملی پیکو بونیتو (FUPNAPIB) و مرکز ترویج توسعه جامعه در هندوراس (CEHPRODEC) امروز گزارشی را منتشر کردند که توجه را به نقص در مقررات و ضعف در سیستم جاری که ساخت نیروگاه‌های آبی برق را در مناطق محافظت شده و بدون اطلاع و مشارکت مردم ممکن می سازد، جلب می‌کند.

نیروگاه آبی تولید برق کویامِل ۲ بر رودخانه‌ی کویامِل در هندوراس ساخته خواهد شد، درست در پارک ملی پیکو بونیتو که منطقه‌ای محافظت شده است.

رودخانه‌ی کویامِل منبع اصلی آب آشامیدنی جوامع محلی است. پروژه‌ی نیروگاه آبی خطری محیط‌زیستی است که در بلند مدت ممکن است بر ۷.۰۰۰ تن در منطقه تأثیر بگذارد. جوامع محلی از سال ۲۰۰۳ با ساخت این پروژه مخالفت کرده‌اند، اما کسی به حرف آنها گوش نداده است.

ساخت پروژه‌های مشابه نیروگاه آبی در مناطق محافظت شده‌ی دیگر نیز تأیید شده است. به علاوه، گردان چهارم پیاده که وارد منطقه شده و بدون دریافت اجازه یا انجام بررسی لازم تأسیسات نظامی ساخته، مانع دسترسی به حوضه‌ی خُرد می‌شود و تهدیدی برای سیستم تأمین آب مردم به شمار می‌رود.

سازمان‌های ما از تمام نهادهای مالی بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی خواستند پیش از سرمایه‌گذاری مستقیم یا غیرمستقیم در این نوع پروژه‌ها هشیاری لازم را نسبت به جنبه‌های حقوق بشری نشان دهند.

داده‌نمایی در باره‌ی پروژه‌ی سّد و تأثیر آن

در شبکه‌های اجتماعی پخش کنید:
فیس‌بوک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر

توییتر فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر

گزارش را در پایین بخوانید:

بیشتر بخوانید